Hänt
i öst
Nr 12 ¡V 12 november 2004
Solens
rike i siffror: Lokala nyheter - JAPAN . Jordskalv orsakar första olyckan med snabbtåg Den första olyckan sedan snabbtåget Shinkansen
började köra i Japan för 40 år sedan inträffade i samband med en
jordbävning i Japan den 23 oktober. I 210 km/h spårade ett tåg ur med 151
passagerare ombord strax utanför stationen Nagaoka i länet Niigata, när
området skakades av ett skalv. Seismometrar utmed järnvägen noterade 846 gals, en
enhet där en gal indikerar accelerationen en centimeter per sekundkvadrat.
Vid 40 gals stängs strömmen i ledningarna automatiskt av, men ett tåg som
kör i 210 km/h behöver en sträcka på 2,5 km för att stanna. Det automatiska nödstoppsystemet slog till på tåget,
men åtta av de tio vagnarna spårade ändå ur innan tåget hunnit stanna. Som
tur var höll sig tåget kvar någorlunda kring spåret på den bro där olyckan
inträffade och de flesta passagerarna klarade sig undan med blotta
förskräckelsen. Ny Teknik 2004-10-25 (forts.) Kilade sedan upp i Tokyos
Eiffeltornskopia (som dock är lite högre än originalet...)
och tittade på den vackra utsikten, med bland annat berget Fuji i
horisonten. På kvällen träffade jag en representant för Exportrådet, medan
Hugo stack och träffade en KTH-kille på andra sidan av stan. Strax före midnatt
blev det jordbävning, vars epicentrum låg ungefär i Tokyo. Richterskalan
poppade upp i 5.8, vilket innebar att det var en ganska så rejäl skakning. 7 oktober Goda utsikter för
konsultbolag Besökte JMAC, som är ett
managementkonsultföretag med ca 500 anställda i hela världen. I Göteborg
har en av de anställda efternamnet
Frick, men denne brukar oftare gå under benämningen "farbror".
Hugo och jag fick en intressant genomgång bland annat av skillnader mellan
östliga och västliga ledaregenskaper, och mötet var mycket givande.
Utsikten från 44:e våningen i JT Tower var heller inte fy skam. På eftermiddagen hälsade
vi på en Chalmerist som pluggar fysik på Tokyo Institute
of Technology. Skolan var imponerande, men skolmaten var långt ifrån i
klass med den taiwanesiska. Borta bra, men... Kvällen spenderade vi på en
bilutställning som Toyota stod bakom. På bilutställning. Måhända framtidens bil? 8 oktober Digital framtid för
svensk penna Idag träffade vi en kille
som heter Lars och som jobbar på lundaföretaget Anotos
Japankontor. Han arbetar för att få ett antal japanska företag att använda
den digitaliseringsteknik som Anoto/C
Technologies utvecklade under dotcom-erans glada
dagar. På bussen därifrån krockade busschaffisen med en mopedist, som i sin
tur skrapade upp sidan på en sprillans ny Lexus. Inte billigt att laga den
repan, även om Lexus inte heter Lexus utan Toyota i det här landet.
Dessutom är nya bilar väldigt billiga. Den tyfon som meteorologerna
förvarnat om dök idag upp med regn och en hel del blåst.