Hänt i öst

15 juli 2004

Taipei 101 siktar uppåt

- Snart invigs världens högsta byggnad

I december invigs världens högsta byggnad, Taipei 101. Det är ett mastodontbygge utan like – till och med hissarna slår världsrekord med topphastigheter på över 60 km i timmen.

Utrustad med tvåvånings dubbeldäckarhissar, ett 800 tons stabiliseringssystem och en ofantlig mängd affärer och kontorsplatser blir Taipei 101 den första byggnad i världen som är högre än en halv kilometer. Visserligen kommer fortfarande CN Tower i Toronto och några andra byggnadsverk av TV-masttyp att vara högre. Som byggnad sett blir dock Taipei 101 högst, 56 meter högre än dagens högsta byggnad, tvillingtornen Petronas Tower 1 och 2 i Malaysia.

Designen och specifikationerna för tornet baseras på siffran 8, den siffra som traditionellt är ett lyckotal i den kinesiska kulturen.

Surftips för den som vill läsa mer:

Fakta om Taipei 101

Höjd:                508 m

Antal vån:        101 (!)

P-platser:          1 800

Arbetsplatser: >10 000

Textruta: 7 juli 2004
Kocken i mitten
Idag var det stekhett utomhus. Har fått både det inhemska mobiltelefonnumret samt Telias bredbandstelefoni aktiverat, så nu är jag nåbar på diverse olika sätt. På kvällen åt jag middag på stan med några andra chalmerister, och vi åt på ett ställe där kocken var i mitten av bordet och lagade maten.

På vägen hem gick vi förbi en fruktaffär och testade olika frukter, bla en som gjorde att man blev helt lila om tungan. Smaken var ungefär som kiwi, men färgen som rödbeta…

8 juli 2004
Luftkonditioneringen fixad
På språkkursen idag lärde vi oss idag om de kinesiska tecknens historia m.m. Mycket spännande. Vi fick också prova på att måla tecken själva. Det har varit varmt och soligt i två dagar, men idag vände det – spöregn på hemväg, och det lockade inte att ge sig ut, utanför studenthuset. Stannade inne och konstaterade att AC-anläggningen var lagad. Mycket skönt!

Textruta: 9 juli 2004
Skaffade cykel och adress
Sov länge för idag var det ingen språkkurs. Kursen verkar ha tagit rätt hårt på krafterna. Simmade i den närbelägna simbassängen. Köpte en cykel i en närbelägen cykelbutik. Den kostade motsvarande knappt 1900 svenska kronor, men taiwaneserna tyckte jag var knasig som köpte en så dyr cykel. På kvällen lärde mig min rumskompis lite kinesiska tecken, och jag fick bl.a. min adress. Bra att ha om jag skulle cykla bort mig…

10 juli 2004
Taipei 101 – toppenfint!
Åkte buss till huvudstaden Taipei. Fast jag tog en annan buss än vad mina chalmeristiska kompisar gjorde och hamnade naturligtvis i en annan ända av stan. Men det ordnade sig ändå. Besökte the National Palace Museum och tittade på gamla saker som egentligen kommer från mainland China, men som nu finns på museet i Taipei. Därefter bar det av till Taipei 101 – världens högsta byggnad som just nu håller på att färdigställas. Väldigt häftigt. I Taipei passade jag också på att köpa en billig USB-hårddisk på en datormarknad.

11 juli 2004
Utflykt till bergen
Idag frågade min rumskompis Cho om jag hade några speciella planer eller om jag ville åka med på utflykt. Givetvis ville jag med på utflykt, så vi tog hans bil upp i bergen. Där gick vi först på en marknad och provsmakade en massa konstigheter. Käkade lunch på en anrik restaurang där folk med mycket gamla anor från mainland China var de som var höll i det hela, vilket tydligen gav smaken en karaktäristisk smak som ”vanlig” taiwanesisk mat inte hade. En vidare färd upp i bergen med påföljande skogspromenad var tämligen ansträngande i värmen. Bättre var det senare besöket i den lilla bergsbyn med en flod. Mycket människor var där, så Cho och jag slog oss ner på ett café och drack te. Nice!

12 juli 2004
Pruta på en japansk bil
Måndag igen, och dags för språkkurs. Helgen gick väldigt fort. Idag var det som vanligt full fart på studierna. Nu kan jag till exempel fråga vad någon vill äta, pruta på en japansk bil och säga att bullar är gott.

Kontaktuppgifter

E-post: anders@frick.nu

Svenskt telnr: 075-155 33 01

Svenskt mobilnr: 0768-84 81 26

Mobilnr i Taiwan: +88-69 10 20 48 40

Lokala nyheter                 .

Mordförsök på Taiwans president utreds

Taiwans president Chen Shui-bian inrättade nyss en oberoende kommitté som ska utreda det mystiska mordförsöket mot honom dagen före presidentvalet i mars. Utredningen kommer efter månader av ilskna krav från oppositionen, som påstår att attacken skänkte Chen valsegern genom sympatiröster.

Oppositionen kallade Chens utredning

"ett skämt" eftersom han är "både spelare

och domare". Oppositionen hävdar att

Chens seger med blott 0,02 procent av

rösterna i valet den 20 mars berodde på

attentatet dagen före.

Tillsammans med vicepresident Annette

Lu åkte Chen i en öppen jeep i södra

Taiwan när ett skott avlossades. Kulan

snuddade vid Chens buk och träffade

Lus knä.

Chen hävdade att det var ett mordförsök, men oppositionsledaren Lien Chan anklagade Chen för att själv ha iscensatt attacken och försökte få valresultatet ogiltigförklarat.

(DN 6 juli 2004)

Textruta: Adressen till andra sidan
- Konstiga kinesiska tecken hjälper brevet fram

Har du undrat över hur man skickar brev till länder där man vanligtvis inte kan förstå de tecken som vi är vana att skriva med? Det har jag med. För att underlätta skickande av eventuella brev till mig på den här sidan jordklotet kan man skriva ut (eller skriva av…) följande och klistra fast på kuvertet: